ProZorro – контроль чи ширма для «відкатів»

6ddd4e0d9366c6b661b166c4c1565522

Система ProZorro невдовзі переведе всі закупівлі коштом державного бюджету в площину електронної системи. Таке вимагає Закон «Про публічні закупівлі», який вже з 1 серпня 2016 року зобов’яже всіх замовників здійснювати державні закупівлі прозоро.

Прихильники системи переконують, що введення електронної системи державних закупівель у перший же рік дає 10-20% економії за рахунок поліпшення процедур. У випадку України цей показник може значно зрости завдяки викоріненню системної корупції. Оскільки бюджет державних закупівель України становить близько 250 млрд. грн. на рік, можна зробити висновок, що кожен день з моменту запуску реформи заощаджує Україні щонайменше 55 млн. грн.

Систему вважають революційною. Представники Міністерства економічного розвитку і торгівлі України і безпосередні її розробники переконують про  переваги. Головна з яких – мінімізація людського фактору під час державних закупівель та зменшення ризику корупції.

Проте, чи дійсно мова йде про прозорість?

По-перше: вартість товару чи послуги може штучно завищуватися – саме так збільшуються розміри так званих «відкатів». Чіткого алгоритму визначення очікуваної вартості предмета закупівлі в Законі не існує, все відбуватиметься на власний розсуд виконавця, а головне – відсутній порядок здійснення контролю за цим процесом. На сьогодні формування очікуваної вартості здійснюється відповідальними за закупівлю виконавцями, як правило, так: виконавши моніторинг пропозицій постачальників в інтернет-мережі або отримавши їх іншими засобами (факс, електрона пошта) від найменшої до найбільшої пропозиції, виводять рівень середньоринкової ціни. Потім до цієї ціни додають коефіцієнт інфляції, коефіцієнт відтермінування платежу, транспортні витрати тощо. Загальний розмір таких коефіцієнтів може сягати до 30 % від середньоринкової ціни.

По-друге: до проекту тендерної документації можуть вноситися технічні й кваліфікаційні вимоги заздалегідь під конкретного учасника. Внаслідок подання або нечітких вимог, або з зайвою деталізацією, залишається ризик штучного розширення або звуження предмета закупівлі, застосування невиправданого об’єднання товару чи послуг в один лот. Тобто, під час кожної окремої закупівлі можна з легкістю прописувати необхідні умови під певного підрядника, з яким уже все й про все домовлено. Для усунення цього ризику було б більш справедливо розробити стандарти до різних товарів та послуг, а не прописувати щоразу різну специфікацію.

По-третє: Залишається фактор суб’єктивного вибору членами тендерного комітету необхідного переможця. У запропоновану ціну буде закладено корупційну складову, а відсутність необхідності погоджувати кандидатуру з відповідними державними органами сприятиме як пришвидшенню закупівлі, так і оперативному «розпилу» державних грошей. Про такі недосконалості системи пише Кореспондент, інформує prodereban.

Чи справді закупівлі відбуватимуться прозоро, буде очевидно вже найближчим часом, поки ж Олександрійська міська рада пропонує керівникам підприємств та підприємцям навчитись користуватися нововведенням на спеціальних заняттях, що пройдуть в місті 17 та 18 травня та проводитимуться експертами.

Поки ж система працює у тестовому режимі, аналіз закупівель по Кіровоградській області свідчить про активне її використання в Кіровограді, Світловодську, Новоукраїнці. Олександрійська рада участі поки не приймала, проте підприємства, що працюють на території міста, а це Олександрійський геріатричний пансіонат, Димитрівський психоневрологічний інтернат та Олександрійська школа-інтернат свої перші договори на постачання продуктів харчування та побутової хімії через електронну систему уже уклали. Що ж стосується постачальників, то перевагу надано підприємцям з Кіровограду та Олександрійського району.

 

Вам може сподобатися...