Олександр Цертій: чому місцева влада не хоче давати дозволи на встановлення автономного опалення

автономне опаленняНинішня зима досить добре вдарила по гаманцях мешканців Кропивницького. Тарифи на теплопостачання збільшилися, а нарікань на якість цього опалення менше не стало. До того ж місцева влада перестала надавати дозволи на встановлення автомного опалення, яке виявляється в два, а то і в три рази дешевше.

Нещодавно профільний заступник міського голови Олександр Мосін у своєму інтерв’ю висвітлив основні проблеми пов’язані з дозволами на встановлення автономного опалення. В першу чергу він звернув увагу на те, що порядок встановлення приладів автономного опалення визначено на рівні держави. Потім звернув увагу, що підняття питання про автономне опалення деякими політиками є ніщо інше як піар. Інша проблема, у навантаженні на систему централізованого опалення (надалі ЦО). За словами Олександра Мосіна, опалення є системою, котра гідравлічно та технічно об’єднує всі квартири. Відключення окремих квартир по стояку призводить до розбалансування гідравлічного режиму роботи внутрішньобудинкової системи опалення, перерозподілу теплоносія, що є причиною зменшення обсягів його надходження на інші стояки. Нині існуюча система теплопостачання розбалансована більш ніж на 60 відсотків. І така ситуація спостерігається по всій країні. Тому держава заборонила встановлювати автономне опалення в окремій квартирі.

Також заступник міського голови запевнив, що ведеться активна робота над проблемою, спеціалісти переймають європейський досвід. До речі, Олександр Мосін запевнив що європейці вже давно відійшли від автономного опалення і перейшли на централізоване. Що правда в якій це країні такий “back to the future” є Олександр Мосін не повідомив. Втім заступник міського голови додав, необхідно вкласти досить великі кошти, щоб реконструювати ЦО відповідно до сучасних вимог. Потрібно сказати відверто, що ми не зможемо швидко замінити всі котли на теплогенеруючих підприємствах. А от розробити загальну програму на кілька років, в основу якої ляже остаточна схема теплопостачання, потрібно до кінця цього року.

Аби збалансувати систему централізованого опалення зараз, на засіданні комісії було прийнято рішення: якщо на стояку залишились одна чи дві квартири з центральним опаленням, то потрібно давати їм дозвіл на від’єднання, відрізати стояк та вжити заходів для збалансування загальнобудинкової системи опалення.

Але постає величезний ряд питань до кожного вислову з цього інтерв’ю. Найголовніше з них: що робити людям, які оплачують величезні рахунки за теплопостачання, а по факту залишаються у холодних квартирах.

Як раніше повідомляв PRODEREBAN опозиція Кіровоградської міської ради висунула до місцевої влади ряд вимог, серед яких є вимога про надання дозволів на встановлення автономного опалення.

Я звернувся до Голови депутатської фракції політичної партії ВО “Батьківщина” в Кіровоградській міській раді Олександра Цертія, щоб розібратися у цьому питанні. Далі пряма мова:

Дуже дивно чути від профільного заступника міського голови інформацію про те, що в місті «схлинула хвиля протестів з приводу заборони на встановлення індивідуального опалення». А також чути звинувачення депутатів в «непрофесійності» і , ніби то, превалюванням політичних гасел над змістом та техніко-економічним обґрунтуванням. На моє глибоке переконання питання відключення від централізованого опалення (надалі ЦО) залишилось  дуже актуальним і надто гострим, особливо для тих сімей, які не можуть оформити субсидію і змушені платити за, м’яко кажучи, «не дуже якісне ЦО» надто велику суму коштів. Та й з субсидіями ситуація не дуже райдужна – Кабмін буде змушений вже в цьому році вживати заходи щодо скорочення кількості субсидіантів, адже в держбюджеті заплановано лише 50млрд.грн. на субсидії, при тому, що потреба в фінансуванні цієї пільги на державному рівні складає вже більше 75 млрд. грн.”, – зазначає Олександр Цертій.

Звісно, було б набагато краще, якби профільні управління і заступники розробили обіцяну нову концепцію теплопостачання, яка б дала можливість в прискореному режимі перевести багатоквартирні будинки, заклади соціальної сфери на опалення модульними міні-котельнями та встановити теплорегулюючі пункти і пристрої розподілення тепла з обліком в багатоквартирних будинках. Такий підхід дав би можливість підвищити якість опалення, споживачам самостійно встановлювати температурний режим в помешканнях,  суттєво здешевити витрати на опалення для кінцевих споживачів, давши можливість заощаджувати на економії енергоресурсів. Подібна практика  є найоптимальнішим варіантом, який запроваджують в багатьох містах України, залучаючи кошти міжнародних фінансових інституцій – та, нажаль, у нас такий досвід не прижився. Це питання піднімалося перед управліннями, проте досі в цьому напрямку нічого не зроблено. Як приклад, можу навести Кривий Ріг, де вже в цьому році побудують 15 блочно-модульних котелень для опалення закладів гуманітарної сфери, залучивши під цей проект кредитні кошти під 5% річних.

Тепер, хотілося б прокоментувати деякі тези профільного заступника відносно того, чим загрожує для міста масове відключення квартир від ЦО:

  1. «Розбалансування систем теплопостачання»

    – Так, воно має місце, проте наслідки його не такі критичні, адже пропускна здатність тепломережі в результаті від’єднання не змінюється і корегується в сторону зменшення досить простими приладами. Витрати на прокачування теплоносія по оновленій системі разом зі зменшенням його обсягу, так само зменшуються.

  2. «Держава заборонила встановлювати автономне опалення в окремій квартирі»

    – Дуже поширений міф, хоча наші суди і виконавчі органи дійсно по різному трактують досить заплутану наявну нормативно-правову базу. В Ст.24 «Правил надання послуг з централізованого опалення» сказано, що споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Що стосується Порядку відключення, на який посилається Олександр Мосін, то він стосується лише окремих житлових будинків, а не квартир. Тому цей порядок так і називається – «Порядок відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання». Складним залишається питання зі спільною власністю мешканців будинку на мережу теплопостачання, що передбачає їх спільні права на внутрішні теплові мережі багатоквартирного будинку. Саме відсутність єдиної чіткої позиції на рівні місцевої влади в питанні відключення квартир від ЦО створює підґрунтя для зловживань і корупції в цій сфері.
    Нагадаю, що розроблений мною проект рішення стосовно прозорого механізму надання дозволів на відключення від ЦО шляхом запровадження єдиного відкритого електронного реєстру – не був підтриманий. Очевидно не всім подобається ідея зробити процес надання цих дозволів відкритим і прозорим. Тим часом в місті є багато пропозицій від підприємств, що встановлюють індивідуальне опалення, на встановлення автономки за відповідну оплату в будь якій квартирі, з «безпроблемним» отриманням дозволу.

  3. «Сьогодні досить серйозно постало питання розробки нової схеми теплопостачання у місті»

    – Беззаперечно, про це ми говоримо вже майже рік, проте для того щоб почати розробляти схему теплопостачання необхідно спочатку хоча б затвердити її концепцію – визначитись, що ми хочемо отримати в результаті. Це своєрідне технічне завдання або завдання на проектування для її розробників. Поки що навіть в цьому немає прогресу і розуміння. Уявіть, що ви просите проектантів зробити проект на будинок, але не можете назвати кількість поверхів в ньому і кількість кімнат. Поки маємо невизначеність – час спливає, а витрати на підтримку застарілого і вже не ефективного ЦО становлять десятки мільйонів гривень на рік.

  4. «Вивчимо європейський досвід. Бо там вже відійшли від індивідуального опалення споруд, а запроваджують передові технології виробництва теплової енергії та використання всіх наявних природних ресурсів»

    – Дуже суперечливий вислів. Європейський досвід якраз і полягає в індивідуальному опаленню будинків (і навіть споруд), або будівництві котелень максимально наближених до об’єктів, які будуть опалюватись. При цьому активно використовуються альтернативні традиційним джерела енергії для опалення, в тому числі відновлювані. Проте,- що заважає нам це планомірно робити, а не витрачати сотні мільйонів гривень на підтримку ЦО? Хіба хтось проти того, щоб його помешкання опалювалось, скажімо, з використанням геотермальної енергії?
    Ось трохи європейського досвіду :

В Англії населення обігрівається «поодинці». Такого поняття, як центральне опалення, в країні немає. У будинках і квартирах встановлені бойлери – індивідуальні газові колонки, що нагрівають воду і батареї. Залежно від апетитів і можливостей господаря можна або замерзати, економлячи на обігріві, або шикувати щосили, топлячи свої батареї до «сказу».

В Японії система центрального опалення є тільки в префектурі Хоккайдо – найхолоднішої частини країни. Решта населення Японії обігріває себе самостійно.

У Франції центрального опалення в нашому розумінні немає. Замість цього є два варіанти: Загальне будинкове опалення – це централізоване опалення в окремо взятому багатоквартирному будинку. Воно включається управлінням будинку, в квартирах немає ніякого обладнання для цього, крім регулюючих пристроїв. Тепло в кожній квартирі регулюється. Індивідуальне опалення – у ванній, туалеті або кухні знаходиться апарат, що нагріває гарячу воду і теплоносій. Він електричний або газовий. До цього апарату підключені і батареї. Електричні нагрівачі поширені більше, ніж газові. Їх головна принада: вони не вимагають регулярної і дорогої перевірки і підтримки, як газові. Використання входить в загальний рахунок за електрику.

У Німеччині також немає центрального опалення в нашому класичному розумінні. Тут кожен обігрівається сам. У приватних будинках — свої котельні, в багатоквартирних будинках — окреме газове обладнання, яке гріє воду для батарей. Скільки газу спалив, стільки й заплатив.

  1. «Також варто використовувати так звані теплі кредити, коли держава компенсує ОСББ 70 відсотків вартості кредиту на утеплення помешкань, а фізичним особам – до 30 відсотків. А ще мають внести свою частку місто та область. Таким чином, можна буде добитися позитивних результатів і щодо належного утеплення помешкання, економного використання енергоресурсів, і не допустити остаточної руйнації системи теплозабезпечення міста»

    – Позитивні результати щодо утеплення будинків це звісно добре. Проте, яким чином це відобразиться на вартості ЦО конкретної взятої квартири? – В нашому випадку аж ніяк! При системі ЦО без встановлених по квартирних лічильників або пристроїв розподілу тепла, а також при існуючій системі субсидування населення мотивації населення для заощадження енергоресурсів немає. На місцевому рівні для стимулювання населення до енергозаощадження так само нічого не зроблено.

Вам може сподобатися...